Halverwege - Reisverslag uit Izyaslav, Oekraïne van Laurens Haarlem - WaarBenJij.nu Halverwege - Reisverslag uit Izyaslav, Oekraïne van Laurens Haarlem - WaarBenJij.nu

Halverwege

Door: laurens

Blijf op de hoogte en volg Laurens

10 Oktober 2015 | Oekraïne, Izyaslav

Hallo Hallo,

Inmiddels zijn we al weer 10 dagen onderweg in het prachtige oktober. De stage vordert gestaagd en kost heel wat uurtjes tijd en geduld. Het communisme zit er hier nog tot op de bod ingeramd en daar krijg je met heel veel moeit wat westerse kennis tussen gespijkerd.

Tijdens mijn stage ben ik op verschillende plekken geweest. Een echte aanrader is de stad Lviv in het westelijkste puntje van Oekraïne. Een zeer oude stad met veel bezienswaardigheden. Een Duitse adviseur vertelde mij dat als je in Lviv rond wandelt je niet het gevoel hebt dat het een Oekraïense stad is. Ik dacht bij mezelf, het zal wel! Mijn indruk van Oekraïne was toch gebaseerd op veel dorpen waar je de armoede erg goed kunt zien. In Lviv was het beeld toch totaal anders!

Met mijn stage boek ik al de eerste resultaten. De melkproductie is langzaam maar zeker aan het stijgen en ik heb een compleet nieuw plan gemaakt om de koeien die pas gekalfd hebben goed aan de productie te helpen. Het blijft geweldig om te zien als je nieuwe ideeën uitwerkt en deze implanteert in de huidige bedrijfsvoering. Na een uitleg die uiteraard vertaald wordt vanuit het Engels naar het Oekraïens door de tolk kijken de werknemers je met een ongelofelijke blik aan.

Toch blijft af een toe het huidige kennis niveau je toch verbazen. Sommige processen snappen ze redelijk goed. Van andere snappen ze weer helemaal niks. Ook blijft de houding soms erg lastig te verdragen. Op de vraag waarom er zo weinig gedaan werd om het bedrijf beter te laten draaien kreeg je z'n antwoord van: Ach, aan het einde van de maand wordt ik nog steeds betaald en zo is het al 40 jaar! De motivatie om steeds wat vooruit gang te boeken ontbreekt totaal.

De recentste activiteit is nu het opzetten van een kunstmatige inseminatie cursus hier in Oekraïne. Samen met een oud klasgenoot willen wij deze cursus hier gaan aanbieden voor enkele melkveehouderijen die hierin interesse tonen. Wij hopen in ieder geval dat het door kan gaan!

Zo, dit was weer even een update van mijn stage in Oekraïne.

Gegroet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oekraïne, Izyaslav

Stage Oekraine

Stage ten westen van Kiev

Recente Reisverslagen:

08 November 2015

Laatste loodjes

10 Oktober 2015

Halverwege

15 September 2015

Eerste impressie van de veehouderij in Oekraine

09 September 2015

Reis naar Oekraine
Laurens

Actief sinds 09 Sept. 2015
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 6063

Voorgaande reizen:

09 September 2015 - 18 November 2015

Stage Oekraine

Landen bezocht: